My Followers

Monday, April 13, 2009

Tips Menangani Kenakalan Anak

Kenakalan anak-anak kadang kala membuatkan kemarahan anda sebagai ibu bapa memuncak sehingga membuatkan anda akan meninggikan suara, memukul mereka tanpa menghiraukan jiran tetangga dan sebagainya. Justeru, untuk menangani masalah ini, berikut merupakan 7 kaedah bagaimana untuk anda manjaga perilaku kenakalan anak-anak agar anda dapat mengawalnya.


1. Buat Peraturan

Sebagai ibu bapa anda berhak mengatur aktiviti anak-anak. Oleh itu, untuk menjaga kenakalan mereka pastikan anda membuat jadual peraturan yang sederhana. Senaraikan perkara-perkara yang boleh dan tidak boleh.. Bincangkannya bersama anak supaya mereka tidak merasa terkongkong.


2. Pencegahan Awal

Sekiranya anda merasa tingkah laku anak anda di luar kawalan seperti menjerit-menjerit (tanpa sebab), berlari-lari di dalam rumah dan sebagainya berusahalah untuk mengalihkan perhatian mereka kepada perkara lain seperti ajak dia bermain mainan kesukaannya, menonton televisyen dan sebagainya.


3. Fahami Tingkah Laku Si Kecil

Pastikan anda membuat catatan kecil mengenai sikap anak anda yang kurang menyenangkan, Dari catatan tersebut, anda dapat mengetahui pola kenakalan mereka dan cuba pertimbangkan segala kesalahan tersebut berpunca dari salah siapa. Jangan salahkan anak anda sepenuhnya, tanyakan sepenuhnya, tanyakan pada diri, adakah anda telah memberikan sepenuh perhatian kepadanya? Maka cubalah untuk mencari jalan penyelesaiannya.


4. Berdisiplin.

Amalkan disiplin yang mudah untuk mereka lakukan. Perhatikan berapa lama anak anda boleh mengikutinya. Misalnya minta anak anda berdiam diri seketika di kerusinya atau dia dilarang untuk bermain barang kesukaannya, mengemas bilik tidur selepas bangun dan beberapa perkara mudah yang lain.


5. Berikan Masa

Ketika kemarahan anda terhadap si kecil memuncak, cuba bertenang dan berikan masa sekurang-kurangnya 5 minit untuk anda meredakan suasana, Tarik nafas sedalam-salamnya dan cubalah mencari jalan penyelesaian untuk mengubah sikap sikecil


6. Hindari Memukul Ketika Marah.

Ketika marah, emosi sedang mengawal segala tindakan sehingga ada kalanya tidak sedar apa yang anda lakukan. Menurut kajian yang dijalankan, memukul anak kerana kenakalannya adalah perkara yang sangat tidak efektif dan tidak dapat membantu anda menyelesaikan masalah. Malahan ia mungkin akan mendatangkan kesan yang mendalam kepada anak-anak. Anda mahukan yang terbaik tetapi sebaliknya akan mereka lakukan.


7. Biarkan Berlalu

Lupakan sebentar kenakalan anak-anak yang telah membuat anda `tension’ dengan berolahraga atau bersiar-siar. Tindakan tersebut sekurang-kurangnya dapat memulihkan perasaan marah anda tadi. Cari sedikit masa untuk anda merehatkan fikiran yang kusut itu


5 comments:

  1. oh my..ur baby sama berat dgn my son masa lahir,its 3.8kg..hehe.ur baby also dah bsr,10months d..adduh my son kalo angin tantrum dia dah dtg...chaos!pantang ada mistake SIKIT.nsb baik dia pujuk dri sndiri.hehe.n,i enjoy ur blog so much.so much knowledge on it.i xsuka tgk blog org yg mrapu2.i like urs.keep on blogging,hot mommy!

    ReplyDelete
  2. Thankz..tapi ader juga yang blog i sungguh skeema but anyway thanks..sebab suka mengunjungi blog i..thanks ...pasal ur baby tu .. lebih kurang cam baby i ... aduh! bila tantrum datang .. memang susah nak kawal especially bila makan kat luar .. aduh!! nak berdiri atas baby chair...

    ReplyDelete
  3. yeah mommy edland..i pun buat reasearch..plg awal adalah 3 thn..tp fakta yg baby ade ADHD i x jmpa lg..fuh...he can drive me nuts u knw.haha.yeah,but nomely i kalo nk marah mmg pass kt his daddy la.hehe.owh,ur bb Ed is 11months?i thot sama umur w bb Ryan 7months..btw i nk bg feedbck ni,i love to read ur artical but can u pls change ur font to other colour yg lbh contra frm ur layouts?cz nmpak blur2..potong smangat.hehe.thx..

    ReplyDelete
  4. he he he he ok-ok...thanks pengakuan yang jujur ..
    insyallah i akan tukar ....Edlan tak boleh jalan lagi cuma sekarang bertatih pegang kat tepi2 dia jalan2 tu je lah sekarang ... sama cam ryan bila amik something from him .. memang lah throwing tantrum ... penin kepala dia buat nye....

    ReplyDelete